Output Resultados

We acknowledge that the heritage we work with belongs to everyone, and that research results should be accessible to all. We are committed to open access publication and to FAIR principles for data management. If you have any obstacles in accessing our publications, please get in touch.

El patrimonio pertenece a todos, y por tanto los resultados de nuestra investigación deberían también ser accesibles a todos. Tenemos el compromiso de publicar en acceso abierto, y de guiarnos por los principios FAIR de gestión de datos. Si no puede acceder a alguna de nuestras publicaciones, por favor póngase en contacto con nosotros.

Academic Publications Publicaciones Académicas

Here we list academic publications derived from REVERSEACTION, as well as other collaborative papers that are relevant to our project.

Aquí recogemos las publicaciones académicas derivadas de REVERSEACTION, así como otros trabajos colaborativos anteriores pero de relevancia en este proyecto.

Murillo-Barroso, M., Cólliga, A.M. & Martinón-Torres, M. (2023). The earliest Baltic amber in Western Europe. Science Reports 13, 14250.

Amber is well-known as a ‘prestige’ material that used across late Prehistoric Europe. In particular, amber from the Baltic region was exploited extensively and traded across the European continent, where it is often found in burial contexts. Previous research in collaboration with Spanish colleagues have shown that the sources, uses and value of amber in Iberia changed over time, and hence their study requires careful and critical consideration. In this paper, we reveal that a bead of Baltic amber was deposited in a cave in Northeast Iberia around the mid 4th millennium BCE. This pushes back the earliest movement of Baltic amber into western Europe by one thousand years, and challenges traditional associations between amber trade and the Bell Beaker cultures.

El ámbar es bien conocido como uno de los materiales de ‘prestigio’ empleados en la Prehistoria Reciente de Europa. En particular, el ámbar de la región del Báltico fue explotado extensivamente y exportado por todo el continente europeo, donde a menudo lo encontramos en contextos funerarios. Investigaciones anteriores, realizadas en colaboración con colegas españoles, han demostrado que las fuentes, uso y valor del ámbar en Iberia cambiaron significativamente a lo largo del tiempo. Por tanto, su estudio debe ser crítico y cuidadoso. En este artículo presentamos una cuenta de ámbar báltico que fue depositada en una cueva en el Noroeste de la Península Iberíca a mediados del IV Milenio a.C. Este hallazgo retrotrae unos mil años la evidencia más temprana del movimiento de ambar báltico hacia Europa occidental, y nos obliga a cuestionar las asociaciones tradicionales entre el comercio del ámbar y la Cultura del Vaso Campaniforme.

Vieri, J., Chirikure, S., Lane, P., Martinón-Torres, M., (2023). Archaeological science, globalisation, and local agency: gold in Great Zimbabwe. Archaeological and Anthropological Sciences 15, 127.

This paper presents integrated material analyses of the largest collection of securely excavated gold processing remains from southern Africa. We use the evidence to challenge traditional views of early globalisation at Great Zimbabwe that place emphasis on external influences and agents, showing that the site’s participation in local and global exchanges was backed by internally driven and improvisation laden production and consumption occurring in homesteads located throughout its various settlements.

Este artículo presenta el estudio de restos de producción de cobre en dos yacimientos en España que están fuera de los focos habituales de investigación metalúrgica, como punto de partida para cuestionar la imagen de una tradición metalúrgica homogénea in la Iberia del Calcolítico. Los resultados confirman que la metalurgia del cobre era fundamentalmente una actividad no especializada, doméstica y conservadora, pero también revelan la necesidad de explorar variaciones regionales y tradiciones.

La Duc, E., Montero-Ruiz, I., Freestone, I.C., Fanlo Loras, J., Jabalquinto Expósito, I.M., Martín de la Cruz, J.C., Pérez-Lambán, F., Picazo Millán, J.V., Martinón-Torres, M. (2022). Diverse strategies for copper production in Chalcolithic Iberia. Journal of Archaeological Science: Reports 46, 103683.

This paper presents peculiar copper smelting evidence from two Spanish sites outside the usual foci of archaeometallurgy, as a starting point to challenge received wisdom about a rather uniform metallurgical tradition in Iberia. The results confirm that copper metallurgy was primarily a low-skilled, domestic, conservative technology, but they also highlight the need to explore regional variations and traditions.

Este artículo presenta el estudio de restos de producción de cobre en dos yacimientos en España que están fuera de los focos habituales de investigación metalúrgica, como punto de partida para cuestionar la imagen de una tradición metalúrgica homogénea in la Iberia del Calcolítico. Los resultados confirman que la metalurgia del cobre era fundamentalmente una actividad no especializada, doméstica y conservadora, pero también revelan la necesidad de explorar variaciones regionales y tradiciones.

Cordivari, B.W., Nikis, N. & Martinón-Torres, M. (2022). Smelting copper in decorated pottery: communities of practice in the Niari Basin, Republic of the Congo, fifteenth–seventeenth centuries CE. Archaeological and Anthropological Sciences 14, 210.

This paper reveals two communities of practice who shared copper ores and some technical knowledge, but who also retained idiosyncratic technical styles. On the one hand, they all smelted copper using decorated domestic pots that were repurposed as metallurgical vessels. On the other hand, one community of practice made their ceramics using alumina-rich clay, whereas the other consistently exploited talc-rich clay to make their pots – a first in Africa. This is in spite of the fact that both clay types were available to all. (The article is in English, but it includes summaries in French and Lingala).

Este artículo documenta dos comunidades de práctica que compartían minas de cobre y conocimientos técnicos, pero que también retuvieron estilos técnicos idiosincráticos. Por una parte, todos ellos producían cobre en recipientes domésticos decorados, que reusaban como crisoles. Por otra, una comunidad hacía sus cerámicas empleando arcillas ricas en alúmina, mientras la otra explotaba arcillas ricas en talco; la primera vez que se documenta esta práctica en África. Y ello a pesar de que todos tenían acceso a ambos tipos de arcillas. (El artículo está escrito en inglés, pero incluye resúmenes en francés y lingala).

Plaza Calonge, M.T., Figueroa Larre, V. & Martinón-Torres, M. (2022). Technology, life histories and circulation of gold objects during the Middle Period (AD 400–1000): A perspective from the Atacama Desert, Chile. Archaeological and Anthropological Sciences 14,89.

Analyses of 140+ objects from the Atacama Desert point to a variety of gold sources, from the Titicaca Basin to Nortwhest Argentina. We also reveal a local tradition that adapted imported objects by cutting, perforating and separating object parts. We show the potential of a biographic approach even when applied to the simplest object types. The paper includes a summary in Spanish as supplementary material.

Los análisis de más de 140 objetos del desierto de Atacama indican varias fuentes de oro, desde el lago Titicaca hasta el Noroeste de Argentina. Descubrimos una tradición local que adaptaba objetos importados mediante cortes, perforaciones y fragmentaciones. Demostramos el potencial de una aproximación biográfica incluso en objetos de tipología simple. El artículo incluye un resumen en español como material suplementario.

Legarra Herrero, B., & Martinón-Torres, M. (2021). Heterogeneous production and enchained consumption: Minoan gold in a changing world (ca. 2000 BCE). American Journal of Archaeology 125, 333-360.

In the Early Bronze Age, gold artefacts were manufactured by many hands, used extensively in rituals, and fragmented so that they could be shared among the dead and the living. The goldwork evidence from Crete is consistent with a ritual mode of production that reinforced horizontal relationships rather than marking hierarchies.

En la Edad del Bronce Inicial, los objetos de oro eran manufacturados por múltiples individuos, usados extensivamente en rituales, y fragmentados para compartirlos entre los muertos y los vivos. La evidencia orfebre de Creta es coherente con un modo de producción ritual, que reforzaba las relaciones horizontales en lugar de marcar jerarquías.

Uribe-Villegas, M.A., Martinón-Torres, M., & Quintero, J. P. (2021). The Muisca raft: Context, materiality and technology. In: McEwan, C. and Hoopes, J. W. (eds.) Pre-Columbian Central America, Colombia and Ecuador: Toward an integrated approach, 275-303. Washington DC: Dumbarton Oaks Research Library and Collection.

The legend of El Dorado is markedly Eurocentric but it is consistently reinforced in Colombia. Here we challenge existing narratives to develop an indigenous perspective on Muisca ritual. The article includes the first technical analysis of the famous Muisca raft of the Gold Museum, and its contextualisation in broader archaeological and historical data.

La leyenda de El Dorado es fuertemente eurocéntrica, pero sigue perpetuándose en Colombia. En este trabajo tratamos de cuestionar la narrativa imperante, y proponemos una perspectiva indígena sobre el ritual muisca. Este artículo incluye los primeros análisis técnicos de la famosa balsa muisca del Museo del Oro, y su contextualización en datos históricos y arqueológicos.

Uribe Villegas, M.A., & Martinón-Torres, M. (2021). Los orfebres, las ofrendas y el oro entre los Muiscas. Resultados de una investigación arqueometalúrgica en las figuras votivas de metal, in Meisel Roca, A, Uribe Villegas, M. A., & Langebaek, C. H. (eds.) Economías prehispánicas de Colombia, 127-170. Bogotá: Banco de la República.

Here se summarise our works on Muisca goldwork, making particular emphasis on gold as a symbolic material whose value is very different from that of European economic and mercantilist frameworks.

Este trabajo presenta un resumen de nuestros trabajos sobre la orfebrería muisca, haciendo énfasis en el oro como un material simbólico cuyo valor es muy diferente al que se le da en el marco económico y mercantilista europeo.

Benzonelli, A., Freestone, I., & Martinón-Torres, M. (2017). A better shade of black: effects of manufacturing parameters on the development of ancient black bronzes. Archaeometry, 59: 1034-1049.

This article presents an experimental and analytical approach to ‘black bronzes’ – a category of copper alloys were treated with various methods to turn them superficially black. This will serve as a foundation for our study of colours and patinas in other objects.

Este artículo presenta una aproximación experimental y analítica a los ‘bronzes negros’, una categoría de aleaciones de cobre tratados con diversos métodos para que sus superficies se volviesen negras. Este trabajo servirá como base para nuestro estudio de colores y pátinas en otros objetos.

Sáenz-Samper, J., & Martinón-Torres, M. (2017). Depletion gilding, innovation and life-histories: the changing colours of Nahuange metalwork (Colombia). Antiquity 91/359: 1254-1267.

Depletion gilding may have been an accidental discovery and, contrary to widespread assumptions, not always a desirable feature. This research illustrates how technological innovation may not always be immediately adopted, and considers how the life-history of gold artefacts may affect their appearance and microstructure.

El dorado por oxidación puede haber sido un descubrimiento accidental, y quizás no siempre una característica deseable. En este trabajo mostramos el aparente rechazo social a una innovación técnica, y estudiamos las biografías de objetos que cambian de apariencia y estructura a lo largo de sus vidas.

Martinón-Torres, M., & Uribe-Villegas, M.A. (2015). Technology and culture in the invention of lost-wax casting in South America: An archaeometric and ethnoarchaeological perspective. Cambridge Archaeological Journal, 25 (1), 377-390.

Combining archaeology, technical analyses and ethnography, we suggest that the origins of lost-wax casting may have more to do with ritual, and with the cultural importance of beeswax, than with attempts at solving technical problems or producing prestige items.

Combinando arqueología, análisis técnicos y etnografía, sugerimos que el origen de la técnica de vaciado a la cera perdida puede haber estado más vinculado a comportamientos rituales, y a la importancia cultural de la cera de abejas, que a la resolución de problemas técnicos o la producción de objetos de prestigio.

Martinón-Torres, M., & Uribe-Villegas, M.A. (2015). The prehistoric individual, connoisseurship and archaeological science: The Muisca goldwork of Colombia. Journal of Archaeological Science, 63, 136-155.

Combining elemental and microscopic analyses, we identify object groups that may be assigned to individual makers. We discuss the tensions between individual and social agency. We propose ‘science-based archaeological connoisseurship’ as a discipline that straddles art history and archaeological science.

Combinando análisis elementales y microscópicos, identificamos grupos de objetos que pueden atribuirse a artesanos individuales. Planteamos nuevas interpretaciones para las ofrendas votivas muiscas, y discutimos la tensión entre agencia individual y agencia social. Presentamos ‘science-based Archaeological connoisseurship’ como un enfoque que busca integrar aspectos de la historia del arte con la ciencia arqueológica.

Saénz- Samper, J. (2015). Inscrito en Metal. Tecnología metalúrgica en la Sierra Nevada de Santa Marta, Colombia. Boletín de Arqueología, 25. Bogotá: Fundación de Investigaciones Arqueológicas Nacionales. Banco de la República.

This publication presents a detailed diachronic analysis of the metallurgical traditions in the region, for the first time distinguishing the Nahuange from the later Tairona based on archaeological, analytical and contextual data.

Esta publicación presenta un detallado análisis diacrónico de las tradiciones metalúrgicas en la región, distinguiendo por primera vez la tradición Nahuange de la Tairona con referencia a datos arqueológicos, analíticos y contextuales.

Uribe Villegas, M.A., Londoño, E., Quintero, J.P., Martinón-Torres, M., Morales, J. (2013). Historias de ofrendas muiscas. Bogota: Museo del Oro, Banco de la Republica.

Catalogue of an exhibition that presented a new perspective on Muisca offerings, based on scientific analyses.

Catálogo de la exposición que presentó al público una perspectiva nueva sobre las ofrendas muiscas, derivada de los análisis científicos.

Uribe Villegas, M.A. (2013). Contexto, significado y color en la selección de materiales en la orfebrería muisca. Un estudio analítico e interpretativo de la composición química de artefactos muiscas de metal. Bogotá: Boletín de Arqueología, Fundación de Investigaciones Arqueológicas Nacionales, Banco de la República

This publication presents a detailed analysis of legacy compositional data for Muisca metalwork, analysing the factors behind the selection of different alloys and revealing previously unrecognised patterns.

Este trabajo presenta un análisis detallado de datos legado de la composición de la orfebrería muisca, considerando los distintos factores que condicionan la selección de aleaciones, y revelando nuevos patrones en los datos.

Uribe Villegas, M. A., & Martinón-Torres, M. (2012). Composition, colour and context in Muisca votive metalwork (Colombia, AD 600–1800). Antiquity 86, 772-791.

This is the first comprehensive analysis of legacy data on the composition of Muisca votive goldwork, where we reveal peculiar compositional trends and other interesting aspects of these offerings and their contexts.

Este trabajo presenta el primer análisis de datos legado de la composición de objetos votivos muisca. Revelamos aspectos singulares de la composición, así como otras ideas novedosas acerca de las ofrendas y sus contextos.

Other forms of output Otras formas de comunicación

Pitt-Rivers Archaeological Science Seminar, University of Cambridge: Luxury technologies and collective action: the REVERSEACTION project (2023)

A presentation for the University of Cambridge Pitt-Rivers Archaeological Science Seminar Series, introducing the REVERSEACTION Project, the Project's key research questions and ongoing work.

Una presentación para el serie de seminarios de ciencia arqueológica ‘Pitt-Rivers’, para introducir el proyecto Reverseaction, las preguntas de investigación y trabajo en proceso.

Video

¿Qué es el arte, y dónde radica su valor? ¿Qué tienen en común la balsa muisca y una obra de Botero? (2023)

In September 2023, Marcos Martinón-Torres delivered a presentation at the Museo de Arte Miguel Urrutia (MAMU) in Bogotá, as one of the activities relating to the new exhibition: "Sewing doubt: Clues on Indigenous Representations in Colombia | Banco de la República Cultural Network (banrepcultural.org)”. There, he had the opportunity to share how the REVERSEACTION Project is combining archaeology, anthropology and science to research complex and striking pre-Hispanic objects. One of the fundamental premises of the talk was that the biography of a piece of art, carries more value than its appearance. It was also argued that, in pre-Hispanic societies, art was not just a luxury, but a shared luxury, that united people rather than distinguished a privileged few

En Septiembre de 2023, Marcos Martinón-Torres impartió una conferencia en el Museo de Arte Miguel Urrutia (MAMU) de Bogotá, como parte de las actividades asociadas a la exposición: “Sembrar la duda: Indicios sobre las representaciones indígenas en Colombia | La Red Cultural del Banco de la República (banrepcultural.org)”. Allí tuvo ocasión de explicar cómo el proyecto Reverseaction emplea arqueología, antropología y ciencia para investigar los objetos más complejos y fascinantes del legado prehispánico. Una de sus premisas fundamentales es que la biografía de una obra de arte imprime más valor que su propia apariencia. También argumenta que, en las sociedades prehispánicas, el arte fue un lujo, pero un lujo compartido y que unía en lugar de distinguir a unos pocos privilegiados.

REVERSEACTION at the European Association for Archaeologists (EAA) Annual Meeting 2023, Queen's University Belfast (2023)

From the 29th August - 3rd September 2023, REVERSEACTION presented in three sessions at the EAA 2023 conference in Belfast, Northern Ireland. Agnese Benzonelli gave a summary of her ongoing investigations into Muisca goldwork at Nueva Esperanza, in Session 437, 'Current Research in the Americas'. In Session 150, 'The Archaeology of Luxury: Craftsmenship, Consumption, and Desirability in Archaeological Perspective', Marcos Martinón-Torres introduced the REVERSEACTION project and its aims to grapple with the concepts of shared luxury, collective action, and complex technologies in stateless societies. Finally, Anne Kwaspen gave two mini-talks on her textile research within the REVERSEACTION project and co-hosted a workshop on the archaeology, museology and conservation of textiles, during Session 44, 'Textiles in Archaeology, Conservation and Museology: Finding a Way Forward Through Collaboration'.

REVERSEACTION at 'Journée international d'étude: Nouvelles recherches sur les textiles minéralisés' Musée du Louvre, Paris (2023)

On 16 May 2023, the 'Journée international d'étude: Nouvelles recherches sur les textiles minéralisés' was held at the Musée du Louvre, Paris. During the flash presentations, Anne Kwaspen introduced the textile research within the REVERSEACTION project, focusing on textile fragments recovered in association with other materials, such as the ceramic urns from the Nariño region, and the (partially) mineralised textiles on many metal objects, also with examples from the Nariño region.

El 16 de mayo se llevó a cabo la 'Journée international d'étude: Nouvelles recherches sur les textiles minéralisés' en el Musée du Louvre de París. Durante las presentaciones flash, Anne Kwaspen presentó la investigación textil dentro del proyecto REVERSEACTION, enfocándonos en fragmentos textiles recuperados en asociación con otros materiales, como las urnas de cerámica de la región de Nariño, y los textiles (parcialmente) mineralizados en muchos objetos metálicos, también con Ejemplos de la región de Nariño.

REVERSEACTION at the site of Nueva Esperanza, Colombia (2022)

Uniminuto has produced three videos where Agnese Benzonelli, Marcos Martinón-Torres and Sebastián Rivas explain the main aims of the project, and our plans for research at the site of Nueva Esperanza.

Uniminuto ha producido tres vídeos en los que Agnese Benzonelli, Marcos Martinón-Torres y Sebastián Rivas explican los principales objetivos del proyecto, y nuestros planes de investigación en el sitio de Nueva Esperanza.

Linking the dead and the living through craft networks. Exploring the approach in Cretan cemeteries (2022)

A presentation by Borja Legarra Herrero and Marcos Martinón-Torres at the Connected Past conference in Heraklion (Crete).

Presentación a cargo de Borja Legarra Herrero y Marcos Martinón-Torres en el congreso Connected Past, en Heraklion (Creta).

Can complex technological systems be sustained through collective action? (2022)

A seminar led by Marcos Martinón-Torres at the Coffee with Scientists, a discussion group at the Department of History and Philosophy of Science, University of Cambridge.

Un seminario de Marcos Martinón-Torres en el Café con Científicos, un grupo de debate en el Departamento de Historia y Filosofía de la Ciencia, Universidad de Cambridge.

El Dorado: una perspectiva indígena a partir de la arqueometría (2022)

Public talk presented by Marcos Martinón-Torres at the Centro León, Santo Domingo, Dominican Republic, in April 2022. The conference can be watched following the link.

Conferencia pública presentada por Marcos Martinón-Torres en el Centro León, Santo Domingo, República Dominicana, en abril de 2022. La conferencia puede verse en el enlace.

Shared luxury? The curious lives of goldwork in Early Bronze Age Crete (2022)

Research seminar presented by Marcos Martinón-Torres at the School of History, Classics and Archaeology, Newcastle University, UK.

Seminario presentado por Marcos Martinón-Torres en la Escuela de Historia, Clásicas y Arqueología, Universidad de Newcastle, Reino Unido.

Del rosa al amarillo, o la curiosa evolución de la orfebrería prehispánica en la Sierra Nevada de Santa Marta. Credencial Historia (2022)

An article in Spanish for the general public in the magazine Credencial Historia.

Artículo en español para el público general en la revista Credencial Historia.